Policyförklaringen finns för att förtydliga för:                
patientkonsumenter, våra samarbetspartner, yrkesbranschen, myndigheter, press och oss själva,
att vi har ambitioner och ser med ansvar och ödmjukhet på den uppgift vi åtar oss,
att vi dessutom vågar ta ställning och ställa krav för att medverka till förbättringar även i ett större sammanhang.
Yrkeskompetens
När en Patientkonsument vänder sig vårt företag, ska denne hanteras av en erfaren och yrkesutbildad Legitimerad Linsoptiker.
De linsoptiker som är verksamma i företaget ålägges att följa Socialstyrelsens författningar där det fastställes att Leg Linsoptikern avkräves att ständigt uppdatera sina yrkeskunskaper.
Det innebär medicinska, immunologiska, optometriska och produkttekniska studier.
Socialstyrelsen har utfärdat licensen att sälja kontaktlinser i Sverige genom kontaktlinsförfattningarna och har företagets medicinskt ansvariga i sitt register. Yrkeskompetens betyder ingenting om man inte har uppdaterad praktisk erfarenhet av produkternas beteenden i sina olika sammanhang.
Därför säljer vi både ögonundersökningar och medicin-opto-tekniska kontaktlinser. De är ej att betrakta som vilken vara som helst, eftersom den verkar i ett fysiskt sammanhang med medicinska konsekvenser. I vårt företag tar vi ansvar för detta sammanhang. Därför säljer vi inte enbart kommersiellt på internet.

Patienten
Patienten respekteras såsom en individ med unika ögon, förutsättningar och förväntningar. Ordinationer och rådgivning varierar och utgår ifrån detta.
Det går dessutom före det kommersiella intresset, precis såsom det åligger oss som Leg LinsOptiker. Endast på det sättet kan ett gott jobb utföras.
Även när det gäller orealistiska reklambudskap ifrån branschleverantörerna åläggs vi som yrkeskompetenta att beakta och informera om de reella förhållandena i linsbärarens unika situation. Om vi inte har de varor som behövs eller tjänster som patienten efterfrågar rekommenderar vi annan Leg Linsoptiker. Vi kan dock inte gå i god för annans kompetens. Lojaliteten ligger främst i ögonhälsan.

Samhällets krav
De lagar och författningar som gäller i Sverige ska följas. De har kommit till för att beskydda individerna. Vi samtycker. Det innebär Socialstyrelsens författningar om kontaktlinsförsäljning, patientjournallagen, konsumentlagar, PUL, skatte- och bokföringslagar. Särskild lojalitet till nationen Sverige ska föredras för att gynna samhällsekonomin genom att ställa krav på våra samarbetspartners. Vi vill uppfylla föräldrars rättmätiga krav på att vi sköter vår yrkesroll med särskild hänsyn till minderåriga linsbärare med potentiellt många kontaktlinsbärande år framför sig. Särskild information till minderåriga. Föräldrar välkomnas att närvara.

SamarbetsPartners Våra samarbetspartner är våra produktleverantörer, ev. annonsmedier etc. Vi ställer krav att de också ställer krav på sina övriga kunder och samarbetspartners gällande etik och respekt för linspatientens utsatta position. Vi ställer krav på att reklammaterial är saklig, korrekt och speglar ett kliniskt ansvarsfullt synsätt. Vi intresserar oss för deras företagspolicy. Vi ställer krav på i vilket sammanhang vi figurerar. Vi önskar ej sammanblandas eller konkurrera med oseriösa företag. Det innebär intrång i vår yrkesrenommé. När det gäller vår samarbetspartner Lemap Glasögon, har vi i avtal reglerat våra krav, vilket gynnar även våra patientkonsumenter.

Säkerhet
Säkerhet gällande ögonhälsa genom att ögonundersöka minst 1 gång per år eller oftare vid behov. Inga kontaktlinser säljes på enbart kommersiella grunder.
Vi tar hand om akuta incidenter på kliniken när våra befintliga patienter behöver.
Vi remitterar till ögonklinik när det är befogat. Säkerhet i ögonhälsa är endast genomförbart genom yrkeskompetens. Bärtiden per lins ska fastställas individuellt. Högriskpatienter ska identifieras och få särskild information. Säkerhet upnås genom att genom biomikroskopisk undersökning ta reda på den bakomliggande orsaken till linsbärarproblem. Genom vår yrkeskompetens kan vi med fastställa och expediera din order i enlighet med din ordination, för din säkerhet i öga och plånbok.
Andra säkerhetsaspekter är patientjournallagen. Journalerna är sekretessbelagda. Ingen information lämnas till obehöriga, eller hanteras ovarsamt. Journalkopior strimlas. PUL respekteras. Dina uppgifter regleras i enlighet med patientjournallagen, säljes därmed inte vidare till tredje part. Detta gäller allt i din journal, således också e-mailadresser. Vår patientjournaldatabas är inte uppkopplad mot internet. Vi har vidtagit säkerhetsåtgärder för datasäkerhet som lösenord, brandväggar, antivirusskydd som ständigt uppdateras.

Uppdateringar
Den viktigaste uppdateringen rör att varje patient årligen vid sin ögonundersökning får sin ögonstatus fastställd och sitt linsbärande uppdaterad.
Ev särskilda råd som behövs, ev alternativ eller komplementerande? Även Leg linsOptikerns kompetens ska vara uppdaterad gällande yrkeskunskaper tex förändrade eller nya hot mot immunförsvaret, nya produkter och erfarenheter kring detta. En patient eller okänd förfrågare kan söka uppdaterande råd via e-mail/telefon, men ska inte bemötas av spekulerande rådgivning. Vi har utarbetade professionella rutiner kring detta, som inte försenar en ev. nödvändig insats. Datasäkerheten ska vara uppdaterad. När det gäller websidans uppdateringar finns ambition, men prioritering ligger i det kliniska arbetet. Vi har alltså ingen webdesignbyrå som utför prisbelastande arbete. Vi gör det på vår fritid i mån av tid.

Leveransvillkor
Läs våra leveransvillkor. I dessa ligger en strävan att den skötsamme inte ska behöva betala för andras merkostnader. Vi debiterar för merarbetet med de ej avhämtade beställningarna. Vi försöker undvika att höja priser för alla.

PrisPolicy
Vi strävar efter att hålla priserna så låga som möjligt. Hur? Det innebär att vi söker linsbärare med samma filosofi. Genom ett vettigt pris upprätthålles ett mer hälsosamt linsbärare. Vi undviker all form av prisbelastning, tex genom självkostnadspris på kreditkortavgifter, långa liggetider, påminnelseadministration och hanteringsskadade linser. Vi försöker ständigt att hålla utgifter låga. Vi har så få personal som möjligt.
De resurser vi har utnyttjas maximalt. Det innebär att öppettiderna i semestertider är starkt begränsade. Vi hjälper våra kundpatienter att planera inför detta.